Hvorfor blir ikke folk frelst?

Dette er det spørsmål vi skulle stille oss selv: Hva er årsaken til at folk ikke tar imot verdens beste budskap om verdens beste menneske – Jesus Kristus fra Nasaret? Det neste spørsmål blir da: Hva skal til for at de skal bli frelst? Her er en døråpner til frelse: Et varmt, givende fellesskap trekker folk til frelsen.

I dag blir folk lettest frelst ved å være i et FELLESSKAP av kristne. Troen har stor «smitteeffekt». Etter hvert begynner ikke-troende å tro på det som de nye vennene tror på. Folk blir frelst gjennom «varm påvirkning», gjennom fellesskap – ikke bare gjennom tradisjonelle møter. De blir frelst ved å skifte vennskap, fra et ikke-kristent til et kristent.

Generelt sagt: FELLESSKAP FORMER det vi tror på og hvordan vi tolker ting som vi møter i livet. Vi lar oss påvirke av dem vi er sammen med. Vi formes av våre omgivelser. Da blir det ikke lenger så rart å tro, for mine venner tror også slik – på Jesus og evangeliet. Folk liker ikke å bare være til, vi liker å tilhøre et sted. Det gir trygghet å ha venner som kan hjelpe oss når vi har behov. Og så får folk «Jesus med på kjøpet». Vi er sosiale vesener og er skapt slik.

For å nå ut til folk, kan det derfor hende at vi må koble oss på deres klubb eller fellesskap, og påvirke andre derfra. Eller vi kan invitere dem inn i vår kristne gruppe for å påvirke dem herfra. Hvorfor kjøper fru Olsen støvsugeren Electrolux? Hun ville kanskje ikke ha kjøpt den bare fordi en dyktig, elegant selger kom på døra og ville selge den. Hun kjøper den fordi hennes venninne har en slik støvsuger og skryter mye av den. Hun stoler mer på sin venninne enn på støvsugerselgeren – for hun kjenner sin venninne. Og det er nøkkelen til menneskers frelse.

Jesus var flink på dette. En gang ble han invitert hjem til en høytstående fariseer «for å holde måltid» (Luk 14:1). Jesus aksepterte invitasjonen til en som var hans fiende. I dette selskapet helbredet han en mann med vattersott – der i hjemmet! Han benyttet invitasjonen til å vise sin religiøse opponent Guds kjærlighet og kraft. Ingen slår Jesus i å påvirke andre til tro!

En annen gang ble Jesus invitert hjem til tolleren Levi. Han innbød mange andre «tollere og syndere» hjem til seg. «Og det var en STOR MENGDE tollere og andre som satt til bords med dem.» (Luk 5:29) Dette likte ikke fariseerne og kritiserte Jesus for å ete og drikke sammen med disse synderne. Jesus svarte dem: «Det er ikke de friske som trenger lege, men de som har ondt! Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere til omvendelse.» (Luk 5:31–32)

Hva lærer vi av dette? Hvis ikke-kristne inviterer oss med på noe, bør vi gjøre alt vi kan for å dra med dem på tur, på fiske, på picnic, på restaurant, på deres hobby-aktiviteter etc. Her er hemmeligheten: Hvis vi kan gjøre det de liker å gjøre, kan vi lettere få dem med på det vi elsker å gjøre.

Jeg har meldt meg på en BOKSEKLUBB i en by på Vestlandet. En tidligere proffbokser ga meg boksehansker som en overaskelsesgave for et år siden. Det var et gudgitt tilbud. Derfor ble jeg med i bokseklubben der – for å være lys for Herren blant bokserne. Det koster meg 100 kroner i året. Det er OK. Paulus sa: «ALT GJØR JEG for evangeliets skyld, for at også jeg kan få del i det.» (1 Kor 9:23)

Hvor mye har vi gjort? FØRST OG FREMST trenger vi å få ikke-kristne venner – for litt etter litt å påvirke dem til å velge et bedre liv – det kristne livet. Det kan ta tid, koste penger og ta på kreftene, for det kan være en lang prosess. Evangelisasjon er ofte mer en prosess enn et arrangement.

Jeg tror at vi alle trenger å sette opp en annen dagsplan enn den vi har. Omvende oss på nytt. Hvorfor er vi her? Først og fremst for å vinne mennesker for himmelen. Derfor kom Jesus. Punktum! Han sa: «Løft deres øyne og se markene, de er alt hvite til høst!» (Joh 4:35) Vi trenger å bli høstarbeidere i en verden som roper etter fellesskap, omsorg, sannhet og trygghet. Vi har det de trenger å ha, men de vet det ikke – men det vet vi – og kan gjøre noe med det!

Svein-Magne

Vis mer