Hovedside
  Gudskontakten
- Veien til frelse
  Himmelnøkkelen
- Frelse på 10 minutter
  KONTAKT OSS
  Forbønn
  Møter
  Støtte til MJL
  Telekirken
  Bladet Legedom
  Produkter
  Vitnesbyrd
  Artikler
  Video
  Hvem er vi
  Gi en gave
    English
 

Evangelist
Svein-Magne Pedersen
Daglig leder i
Misjonen Jesus Leger


© 2017 Misjonen Jesus Leger. Kopiering av materiale fra dette nettstedet for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

 
Løse de bundne

20 år med angst og depresjon forsvant på to minutter i kirkens bønnerom

Forskremt og nedtrykt kom hun inn i kirken hvor jeg hadde forbønn. Hun hadde bestilt time. Rundt et bord satt noen glade ungdommer og tok imot de som kom til forbønn. De besøkende fikk så servert kaffe og kjeks mens de ventet på forbønn. Tonen var munter. Men den lette tonen i kirken så ikke ut til å skape noe glede hos kvinnen. Alvorsstemt spurte hun kort om hennes navn sto på forbønnslisten. Det gjorde den. Så gikk hun bort i en krok i kirken for å være for seg selv. Der gikk hun urolig frem og tilbake.

Noen minutter senere ble hennes navn ropt opp. Nå var det hennes tur. Hun kom inn til meg i bønnerommet og satte seg på en stol. Jo, hun hadde hatt angst i 20 lange år, hadde vært til leger og psykologer – men til ingen nytte. Grunnen til angsten var et dårlig ekteskap. Nå ville hun prøve Gud. Jeg følte meg så maktesløs. Hun var satt opp på en halv time hos meg. Hvis jeg brukte for lang tid til forbønn, ville det bli «køkjøring» utover kvelden. Hva kunne en enkel evangelist gjøre for en som hadde brukt titalls, kanskje hundretalls timer med spesialister på området, til liten eller ingen nytte? En ussel halvtime til disposisjon for å fjerne en 20 år gammel dyp, sjelelig lidelse.

Røret og vannet

I min avmakt begynte jeg å tenke: Hvem er helbrederen – er det Jesus eller er det Svein-Magne? Hvis det var Jesus, hvem sitt problem var det da? En interessant tanke. Sykdommen var Guds problem – ikke mitt. Svaret på disse menneskelige funderinger var ganske enkelt – Jesus. Han alene er helbrederen, og han ønsker selv å ta ansvaret for bønnesvaret. Han var kommet for at vi skulle ha liv. Han ønsker at vi alle skulle eie livsmot og livsgnist. Jesus hadde kalt og utrustet meg til dette. Min oppgave var å overføre Guds kraft på den syke. Jeg skulle kun være røret. Min tro skulle være den hånd som åpner kranen – og Den Hellige Ånd skulle være det levende vannet. Hva er vel røret uten vann? Røret er kun en formidler av vannet, men ikke vannet selv. Men la oss snu på flisa: Hva kan vel vannet gjøre uten å ha et rør å renne igjennom? Gud har i stor grad gjort seg avhengig av deg og meg. Har vi tenkt på det?

Jeg tok mot til meg, siterte et par løfter fra Bibelen, og la mine hender på denne forkomne kvinnen. Så gikk det et par minutter med stillhet. Jeg overlot saken til Gud. Skulle noe skje her, måtte det komme fra ham, for dette var menneskelig sett vanskelig. Så med ett begynte hun å le! Latteren smittet – og så lo vi begge.

«Hva ler du av?» spurte jeg.

«Jeg har ikke ledd på to år,» svarte hun glad, og fortsatte: «Vet du, nå forsvant den trykkende angsten. Jeg kjenner meg helt frisk fra angst!»

Glad kunne jeg svare: «Ja, slik er Jesus. Men du har bare smakt skalken på brødet. Hvorfor tar du ikke imot hele brødet? Jeg mener – hvorfor slipper du ikke Jesus inn i ditt hjerte og blir frelst?»

Hun svarte: «Jo, gjerne, men hva skal jeg gjøre for å bli frelst?» Jeg forklarte frelsesveien for henne, og hun tok imot evig liv.

Forvandlingen

Noen minutter etterpå kom hun ut fra bønnerommet, og nå gikk hun rett bort til bordet hvor ungdommene satt. Hun smilte, snakket muntert til dem og ba om å få en kopp kaffe. Der ble hun sittende sammen med dem og hadde en hyggelig stund. Deretter sa hun adjø og gikk hjem som et nytt menneske – både på innsiden og på utsiden. Rak i ryggen og glad i blikket forlot hun kirken og forsvant oppover gaten. Ungdommene kikket etter henne gjennom vinduet – tydelig overrasket.

Den fryktelige 20 år gamle angsten hadde sluppet taket på sitt bytte.

«Dette er det største miraklet jeg har sett!» utbrøt en ung mann som satt ved bordet. Han hadde betraktet henne da hun kom inn i kirken, og nå da hun kom ut fra bønnerommet.

En kvinne sa en gang til meg: «Jeg skulle ønske jeg hadde hatt kreft og ikke angst, for kreft kan man jo dø av, men det kan man ikke av angst.»

Omlag hver fjerde telefon, brev eller e-post vi mottar på senteret, har å gjøre med angst og nerveproblemer av et eller annet slag. Angst og depresjon er blitt en folkesykdom. Det er som å ha tannpine når nærmeste tannlege er tusen mil unna.

Disse vanskelige sjelelige plager har et svar: Guds kraft er beste medisin mot angst, depresjon og bipolare lidelser. Jesus har medlidenhet med oss i vår svakhet. I Getsemane-hagen falt angstens svettedråper som blod til jorden. Tyngden av våre synder og sykdommer begynte å puste ham i nakken. Han grudde seg til korset. Trykket var så stort at han var nær ved å dø.

Så ble han korsfestet. Etter å ha lidd historiens største smertehelvete under trykket av Guds dom over våre synder, ropte han til slutt ut: «Det er fullbrakt!» Merk at han sa ikke «halvbrakt», men «fullbrakt». Det som skulle gjøres for å kunne fjerne synd og sykdom, var alt gjort. Ordene betyr på grunnspråket: «Det er betalt til fulle!» I praksis betyr det:

«Med mitt rene liv og min sonende død har jeg til fulle betalt for alle dine synder og alle dine sykdommer. Jeg kan gi deg legedom til dine fysiske, følelsesmessige, psykiske og åndelige sykdommer.»

Bibelens store menn hadde alle sine tunneler i livet. Men de forble ikke der inne, men fikk hjelp fra Gud til å komme seg ut. Den som lider av angst, trenger varme, omsorg og kjærlighet (noen ganger tøff kjærlighet). Medmenneskelighet er et nøkkelord. Men vedkommende trenger aller minst å høre at han må ta seg sammen!

Kraftmetoden best

Men medmenneskelighet er ikke alltid nok. Vi er heller ikke imot «naturmetoden» – medisiner kan også hjelpe. I tillegg trenger vi Guds medisin – samtale og forbønn. Ikke noe er bedre enn Guds livgivende ord og Guds kraft. Det var jo denne kraften som vakte Jesus opp fra de døde. Paulus beskriver denne metoden slik: «Ved troen på Guds kraft – han som oppvakte Kristus fra de døde.» (Kol 2:12) I dag trenger vi større tro på «Guds medisin» enn skolemedisin!

Gjennom Den Hellige Ånds kraft var Jesus kommet «for å sette undertrykte fri». (Luk 4:18) Guds Ånd har den kraften som skal til for å bryte angstens åk.

«Det folk som vandrer i mørket, får se et stort lys.» (Jes 9:2)

Tror vi på Guds metode? Det gjorde kvinnen som ble helbredet for 20 år med dyp angst.

Det er håp for deg også!


© 2017 Misjonen Jesus Leger. Kopiering av materiale fra dette nettstedet for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Fri oss fra det onde
(Bok)

365 løfter om Guds beskyttelse i vanskelige tider. En andaktsbok. Guds plan for endetiden

Denne hendige lille andaktsboken på ca. 380 sider inneholder 365 løfter om beskyttelse fra Bibelen, ett løfte for hver dag i året. I en verden hvor alt synes å gå i oppløsning med kriger, vold, kriminalitet og politisk usikkerhet, fins det kun én trygg ankergrunn for troen – Guds uforanderlige løfter om beskyttelse for sine barn. Gud kan ikke si noe og mene noe annet. Han står bak sine løfter om beskyttelse av sine egne når verden holder på å gå av skaftet.

Føler du deg utrygg i en høyst urolig verden, vil Svein-Magnes nye andaktsbok være med på å gi deg en trygg grunn under dine føtter. Gud er med gjennom alt!


Gi gave over internett

Ved bruk av mobiltelefon og kort kan du nå fort og enkelt støtt vårt arbeid.
Les mer

Klikk:
giengave.jpg

Takk for at du støtter arbeidet!

 

Gud vil at jordens folk skal kjenne ham som underets Gud:

Du er en Gud som gjør under. Du har kunngjort din styrke blant folkene.
Salme 77:15