Hovedside
  Gudskontakten
- Veien til frelse
  Himmelnøkkelen
- Frelse på 10 minutter
  KONTAKT OSS
  Forbønn
  Møter
  Støtte til MJL
  Telekirken
  Bladet Legedom
  Produkter
  Vitnesbyrd
  Artikler
  Video
  Hvem er vi
  Gi en gave
    English
 

Evangelist
Svein-Magne Pedersen
Daglig leder i
Misjonen Jesus Leger


© 2017 Misjonen Jesus Leger. Kopiering av materiale fra dette nettstedet for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

 
Fikk legedom etter incest

Endelig fri: Anne Katrines fortelling om hvordan Gud satte henne fri fra overgrep.
Som tenåring ønsket ikke Anne Katrine Ravnå (50) å leve lenger. – Jeg nekter å tro at det finnes en eneste situasjon der ikke Gud kan hjelpe oss, sier hun i dag.

Tekst og foto: Tor-Bjørn Nordgaard

Da jeg var åtte år gammel, ble foreldrene mine skilt, og jeg flyttet til en onkel. Han mishandlet meg brutalt både fysisk og psykisk. Jeg bodde der til jeg var tolv år, og hadde det helt grusomt, forteller Anne Katrine Ravnå åpenhjertig.

Grunnen til at hun i dag kan snakke så åpent om dette, er at Jesus har gitt henne legedom. Første møtet med Ham fikk hun som tolvåring.

– Den sommeren var jeg som vanlig på ferie hos både mamma og pappa. På jordet ved siden av der pappa bodde, hadde pinsevennene teltmøter. De spilte og sang så det hørtes over hele nabolaget. Jeg som var så glad i å synge ble veldig fascinert. Jeg gikk på noen av møtene deres, og en kveld hørte jeg en stemme si til meg: «Hvis du skal bli en kristen, må du bli det nå. Ellers kommer du aldri til å bli det».

– Senere har jeg skjønt at dette var Den Hellige Ånd. Jeg gikk fram og bøyde kne når frelsesinnbydelsen kom.

Senere den sommeren fortalte hun moren alt om overgrepene. Dermed fikk hun flytte tilbake til moren.

Skadet innvendig

– Det ble et nytt liv. Jeg syntes jeg var i himmelen som fikk bo hos moren min. Likevel var jeg veldig skadet etter det onkel hadde gjort. Jeg så faren min ganske sjelden, og hadde behov for å finne en farsfigur, sier hun.

Et usunt forhold utviklet seg snart mellom henne og en lærer i femtiårene. Nærkontakten mellom dem skulle holdes hemmelig. Utad fremsto han som den farsfiguren hun trengte. Først da hun ble 17 år, snakket hun med en kristen dame om situasjonen, som da hadde vart i fem år. Denne damen hjalp henne å komme vekk fra læreren, og fungerer fortsatt som en mor for henne.

– Like etterpå fikk jeg tre psykiske sammenbrudd rett etter hverandre. Jeg fikk angst og depresjon, og ønsket ikke å leve mer. Jeg følte at alle andre var mer verdt enn meg. At jeg selv ikke var verdt noen ting. Dessuten bar jeg på et enormt hat i forhold til onkelen min. Det var jo hans skyld at jeg hadde angst. Han sa jo at han skulle drepe meg hvis jeg fortalte noen hva han gjorde, sier hun.

– Dette var på 70-tallet, og innen psykiatrien den gang forsto man ikke særlig mye av hva slike overgrep kunne gjøre med ei ung jente, mener Anne Katrine.

Helbredelsesprosess

Noen år gikk, og sanggleden gjorde at den sårede unge kvinnen paradoksalt nok ble kjent som en solstråle i kristen-Norge. Samtidig som hun reiste over hele Norge og sang i kristne møter, slet hun med angst og ensomhet.

– Jeg kunne legge meg om kvelden etter å ha stått hele dagen og sunget i glede, og plutselig kjenne at jeg var helt fortvilet. Noen ganger lå jeg i sengen i fortvilelse og ba Jesus komme og gi meg en klem. Da kunne jeg kjenne hele rommet ble fylt av en god varme.

Sårene fra fortiden ville ikke slippe taket så lett.

– Da jeg var 22, traff jeg en mann mens jeg gikk på bibelskole. Vi planla å gifte oss, men jeg fikk panikk og brøt med ham. Jeg klarte ikke å tenke på sex. Jeg følte avsky bare han tok på meg. Jeg skjønte at jeg var så ødelagt at jeg aldri ville kunne gifte meg med en mann.

Helbredelsesprosessen skjøt fart da hun flyttet inn hos en kristen familie etter bibelskolen.

– De hjalp meg med mye forbønn og omsorg. Jeg fullførte videregående mens jeg bodde hos dem, og begynte å studere på universitetet. I den perioden snakket Jesus mye med meg, og helbredet mye av det vonde.

Tilgivelse

En gang Anne Katrine var alene med Jesus, opplevde hun noe som skulle bli et vendepunkt i livet hennes.

– Jeg spurte Jesus om hvordan jeg kunne bli fri fra angsten og depresjonen, og opplevde at Han svarte: «Du er bundet til onkelen din».

– Han viste meg et tykt tau av hat mellom meg og onkel. Det var grunnen til at jeg var tvunget til å tenke på ham dag og natt, og at jeg fortsatt slet med angst og depresjon. Tidligere ville jeg spyttet på den som ville prøvd seg på å si at jeg måtte tilgi onkel, men det var annerledes da Jesus sa det. Min første reaksjon var å svare at han fortjener ikke tilgivelse. Jeg opplevde at Jesus var enig med meg, og svarte: «Nei, han fortjener det ikke, men fortjener ikke du det?»

– Jeg sa at jeg ikke klarte det, og at jeg ikke en gang ville det. Jesus utfordret meg: «Jeg vet du ikke klarer det, men hvis det er nøkkelen til å bli fri, vil du ikke da be meg om å gi deg vilje til å klare det?»

– Det var den eneste bønnen jeg ba. Da begynte jeg å bli fri som menneske. Gradvis slapp angsten taket. Jeg sluttet å ha mareritt. Det gjorde ikke fullt så vondt å tenke på onkel lenger.

Ut av offerrollen

Da hun 30 år gammel skrev hovedoppgave i pedagogikk, hadde hun praksis på en psykiatrisk klinikk. Nå var det hun som møtte ungdommer med samme slags problemer som hun selv hadde hatt. Siden har hun jobbet som lærer og som spesialpedagogisk rådgiver for ungdommer i mange år. I dag er hun dessuten lykkelig gift med Per Arne.

– Aldri mer skal noen ha kontroll over deg, sa han til henne da de ble kjent.

– Da Per Arne sa det, var det som om noe reiste seg på innsiden av meg, og sa at jeg er verdifull og skapt til å være et oppreist menneske som elsker og blir elsket. Aldri mer skal jeg være et offer, kjente jeg da. Jeg fikk ta skrittet ut av offerrollen, og en slik mulighet tror jeg alle som har opplevd noe lignende kan få en eller annen gang i løpet av livet. Jeg er overbevist om at det ikke finnes en eneste situasjon der ikke Gud kan hjelpe oss, sier hun.

«Aldri mer et offer» ble dermed tittelen, da hun skulle skrive bok om historien sin. Den ble første gang utgitt for ti år siden, og tilbakemeldingene har vært mange.

Hjelp for andre

– Jeg hadde lenge problemer med å forstå bibelverset hvor det står at alle ting tjener dem til gode som elsker Gud. Jeg var 23 år gammel første gang jeg følte antydning til glede over å være til, og jeg kunne jo ikke få igjen barndommen og ungdomstiden min. Hvordan skulle det kunne tjene til noe godt? spør hun.

– Etter at boken kom ut, opplevde jeg tre ganger at mennesker kom bort til meg og fortalte at de hadde planlagt å ta livet sitt, men ombestemt seg da de leste boken min. Når det var håp for meg, ville de fortsette å kjempe videre. Nå takker jeg Gud for at mitt liv kan tjene til å hjelpe andre til å bli fri, forteller Anne Katrine.

Hun har sunget, vitnet og drevet sjelesorg til hjelp for mange i årenes løp. Hun understreker at hun tror det aldri er Guds vilje at noen skal gå gjennom slikt. Tvert imot ønsker Han alltid å hjelpe.

– Man kan spørre om ikke Gud kunne ha beskyttet meg mot overgrepene. Jeg tror Gud har ordnet det slik at voksne mennesker har ansvar for å ta seg av barna, og når de ikke gjør det, tror jeg Gud i Sin godhet og kjærlighet vil gjøre alt Han kan for å trekke disse barna til Seg. Det gjorde Han med meg.

I fjor begynte både Anne Katrine og Per Arne Ravnå å jobbe i Misjonen Jesus Leger.

– Jeg har lenge hatt en drøm om å jobbe på et slags helbredelsessenter, forteller hun. Dette er en drøm hun nå opplever har gått i oppfyllelse. På denne måten ønsker hun å fortsette å vitne om at det finnes legedom hos Jesus fra alle slags plager – også dype, indre sår.

FIKK INDRE HELBREDELSE: Anne Katrine Ravnå har opplevd guddommelig legedom etter traumatiske overgrep.

© 2017 Misjonen Jesus Leger. Kopiering av materiale fra dette nettstedet for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Fri oss fra det onde
(Bok)

365 løfter om Guds beskyttelse i vanskelige tider. En andaktsbok. Guds plan for endetiden

Denne hendige lille andaktsboken på ca. 380 sider inneholder 365 løfter om beskyttelse fra Bibelen, ett løfte for hver dag i året. I en verden hvor alt synes å gå i oppløsning med kriger, vold, kriminalitet og politisk usikkerhet, fins det kun én trygg ankergrunn for troen – Guds uforanderlige løfter om beskyttelse for sine barn. Gud kan ikke si noe og mene noe annet. Han står bak sine løfter om beskyttelse av sine egne når verden holder på å gå av skaftet.

Føler du deg utrygg i en høyst urolig verden, vil Svein-Magnes nye andaktsbok være med på å gi deg en trygg grunn under dine føtter. Gud er med gjennom alt!


Gi gave over internett

Ved bruk av mobiltelefon og kort kan du nå fort og enkelt støtt vårt arbeid.
Les mer

Klikk:
giengave.jpg

Takk for at du støtter arbeidet!

 

Gud vil at jordens folk skal kjenne ham som underets Gud:

Du er en Gud som gjør under. Du har kunngjort din styrke blant folkene.
Salme 77:15