Hovedside
  Gudskontakten
- Veien til frelse
  Himmelnøkkelen
- Frelse på 10 minutter
  KONTAKT OSS
  Forbønn
  Møter
  Støtte til MJL
  Telekirken
  Bladet Legedom
  Produkter
  Vitnesbyrd
  Artikler
  Video
  Hvem er vi
  Gi en gave
    English
 

Evangelist
Svein-Magne Pedersen
Daglig leder i
Misjonen Jesus Leger


© 2017 Misjonen Jesus Leger. Kopiering av materiale fra dette nettstedet for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

 
Salmist med Guds nærvær for øye

SALMIST: Per Søetorp vil forløse Guds kraft og nærvær gjennom musikken sin.
Per Søetorps største drøm er å forløse Guds kraft og nærvær til helbredelse og befrielse gjennom musikken sin.

Tekst og foto: Tor-Bjørn Nordgaard

Han har gitt ut fem egne plater og vært med på et titalls plateutgivelser tilsammen. Han har vært lovsangsleder og musikkansvarlig i Oslo Kristne Senter og i Salemkirken i Oslo. Han har arrangert tidenes største lovsangsfest i Norge: GLORY, som samlet 5600 mennesker i Oslo Spektrum 1. januar 2005. Han har fartet land og strand rundt og betjent kristne forsamlinger med forkynnelse og musikk i over 20 år. Om seg selv bruker Per Søetorp den bibelske tittelen salmist. Ikke bare lovsangsleder. Ikke bare musiker. Men en som er opptatt av å lage musikk med en profetisk åre, som møter mennesker og som forløser Guds nærvær. SALMIST: Per Søetorp vil forløse Guds kraft og nærvær gjennom musikken sin.

Plate om legedom

De siste par årene har han og kona holdt til i Kristiansand, hvor han har spilt inn platen «Make my soul beautiful». Vi tar en prat med salmisten en solskinnsdag på verandaen i familiens hjem. Han forteller om tiden på Sørlandet som en vanskelig tid, der han har gått gjennom en dyp krise, og der mye ikke har gått etter planen. For tiden er ekteparet Søetorp på flyttefot, og snart er han klar for å fortsette sin tjeneste med ny base i Oslo.

Platen han spilte inn i Sørlandsbyen har imidlertid berørt mange mennesker. Hovedbudskapet er at indre legedom for sjelens sår er å få gjennom Guds nærvær.

Tusen CDer

«Make my soul beautiful» er allerede solgt i fem tusen eksemplarer. Søetorp har selv overtatt resten av opplaget, og det bruker han blant annet også til å velsigne kristne søsken i andre tjenester. Nylig bestemte han seg for å donere tusen eksemplarer av CDen til Misjonen Jesus Leger.

– Svein-Magne er kanskje den evangelisten som har sterkest resultater i sin tjeneste i Norge. I tillegg har jeg kjent ham lenge, og vi har alltid vært gode venner. Men egentlig var avgjørelsen en respons på at jeg fikk en tiltale fra Gud om å gjøre dette. Det er godt å få være en ressurs som får være med og så inn i andres tjenester, mener han.

Diagnose kreft

Mange av Søetorps sanger fokuserer på at Gud både kan og vil helbrede den som er syk. Mest kjent er nok «Sang om legedom», eller «Navnet over alle navn», som har blitt sunget over hele Norge i mange år.

For seks år siden begynte en tid da han selv skulle få erfare Guds kraft til utfrielse fra sykdom på en måte han ikke hadde forventet.

– Jeg holdt på med plateinnspilling i Oslo, og hadde akkurat fått visjonen om å arrangere lovsangsfesten Glory i Oslo Spektrum. Da fikk jeg diagnosen kreft, forteller han.

Styrket av Gud

Møteavtaler og platelansering ble brått kansellert. Etter en vellykket operasjon sto en hard cellegiftkur for tur. Men før det sto det en avtale på planen som han ikke klarte å få fred for å kansellere. Svak og syk dro Per Søetorp til et lite sted i Sverige for å betjene en menighet med forkynnelse og lovsang en hel helg.

– Nå må Du styrke meg og hjelpe meg, ropte jeg til Gud, og Han bar meg på en fantastisk måte. Lørdag kveld skulle jeg ha konsert sammen med et band, og midt i andre låten forsvant plutselig trommene. Jeg snudde meg for å se hva som skjedde, og der lå trommeslageren på kne med hodet inn i basstromma, slått av Guds kraft. Hele bandet havnet på kne og jeg ble liggende på ryggen. Jeg kan ikke huske at noen talte den kvelden, men møtet varte til over midnatt. Jeg kom hjem ladet av Guds kraft, forteller sangeren.

Bærekraft

– Gjennom det som skjedde i Sverige fikk jeg en helt overnaturlig bærekraft til å gjennomgå perioden med sykdom, sier han.

I tiden som fulgte forteller han at når folk kom på sykebesøk, ble det ham som ba for dem i stedet for omvendt. Midt i sykdommen prekte han også en søndag i Salemkirken i Oslo om hvordan han opplevde Guds kraft midt i lidelsene og prøvelsene, og taleopptaket ble spredt på CD til flere land, blant annet USA, Spania og Equador. Slik ble tiden med cellegiftkur en sterk opplevelse. Etter behandlingen ble han erklært frisk.

– Jeg tror at Gud helbreder syke på grunn av Jesu forsoning, og Han vil ikke bare helbrede noen, men alle. Likevel vil Gud først og fremst at vi skal erfare Ham og lære Ham å kjenne, tenker Søetorp i etterkant av denne erfaringen.

Internasjonal tjeneste

Platen han holdt på å spille inn da han ble syk, kom ut før han ble erklært frisk. Visjonen om Glory ble gjennomført kort tid etter at han ble frisk. Etter en tid der det har vært relativt stille omkring den kjente artisten, er han snart klar for nye utfordringer.

– Blir det flere ganger Glory?

– Selv om vi hadde en kjempekveld i Oslo Spektrum, bar det mer preg av en artistpromenade enn det jeg tenkte på forhånd. Min egentlige visjon var at Guds herlighet skulle slå gjennom, svarer han.

Derfor har han ingen planer om å stelle noe lignende i stand med det første. Han vil heller være med på å etablere steder for Guds nærvær lokalt, som han kaller det. Dette er i gang allerede nå i høst, der Per er invitert til å ha jevnlige møter og konserter i en menighet i Alingsås i Sverige. Her blir det fokus på Guds herlighet gjennom bønn, profetisk lovsang og tilbedelse.

– Gud bor ikke i hus bygd med hender, men vi må bygge et åndelig tempel, sier salmisten, som er tydelig på at han ikke ser på seg selv som en kristen underholdningsartist.

I tillegg har tjenesten hans etter hvert fått et mer internasjonalt preg. Sammen med Kjell Haltorp har han reist flere ganger til Midtøsten, og besøkt menigheter i Jordan, Syria, Libanon og Tyrkia. Han reiser også jevnlig til Kenya og medvirker på et bønnesenter som blant annet har et spesielt fokus på bønn for Norge og Europa.


© 2017 Misjonen Jesus Leger. Kopiering av materiale fra dette nettstedet for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Fri oss fra det onde
(Bok)

365 løfter om Guds beskyttelse i vanskelige tider. En andaktsbok. Guds plan for endetiden

Denne hendige lille andaktsboken på ca. 380 sider inneholder 365 løfter om beskyttelse fra Bibelen, ett løfte for hver dag i året. I en verden hvor alt synes å gå i oppløsning med kriger, vold, kriminalitet og politisk usikkerhet, fins det kun én trygg ankergrunn for troen – Guds uforanderlige løfter om beskyttelse for sine barn. Gud kan ikke si noe og mene noe annet. Han står bak sine løfter om beskyttelse av sine egne når verden holder på å gå av skaftet.

Føler du deg utrygg i en høyst urolig verden, vil Svein-Magnes nye andaktsbok være med på å gi deg en trygg grunn under dine føtter. Gud er med gjennom alt!


Gi gave over internett

Ved bruk av mobiltelefon og kort kan du nå fort og enkelt støtt vårt arbeid.
Les mer

Klikk:
giengave.jpg

Takk for at du støtter arbeidet!

 

Gud vil at jordens folk skal kjenne ham som underets Gud:

Du er en Gud som gjør under. Du har kunngjort din styrke blant folkene.
Salme 77:15