Hovedside
  Gudskontakten
- Veien til frelse
  Himmelnøkkelen
- Frelse på 10 minutter
  KONTAKT OSS
  Forbønn
  Møter
  Støtte til MJL
  Telekirken
  Bladet Legedom
  Produkter
  Vitnesbyrd
  Artikler
  Video
  Hvem er vi
  Gi en gave
    English
 

Evangelist
Svein-Magne Pedersen
Daglig leder i
Misjonen Jesus Leger


© 2017 Misjonen Jesus Leger. Kopiering av materiale fra dette nettstedet for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

 
Møtet der alt gikk galt...

PROPPFULLT: Salen som tok 70 mennesker, ble fort sprengt.
Formannen i det profane selskapet ville at jeg skulle komme til byen for å forkynne evangeliet til frelse og helse.

Tekst: Svein-Magne Pedersen

Selskapet var nystartet, og medlemmene ville ha meg dit for å trekke folk til møtet. Det skulle koste 200 kroner for å komme inn på møtet som skulle holdes i et kjent hotell på stedet. Selskapet hadde ikke penger i kassa, og kunne derfor ikke love noen støtte til vår stiftelse.

Betale alt selv

«Du må betale alt selv,» sa formannen. Jeg fortalte hva det ville koste å få meg dit, men han var ikke til å rikke. Den idealistiske formannen stod på sitt: «Nei, du må betale alt selv!» Var jeg villig til å bli brukt som melkeku for et profant selskap? Det endte med at jeg sa ja, for formannens varme, frimodige idealisme og originalitet imponerte meg rett og slett. Originaler er det ikke flust av for tiden, så jeg valgte å la vår stiftelse betale flybillettene og oppholdet på et hotell for tre. Det ble 15.000 kroner. For jeg tenkte: Blir 15 frelst, koster hver sjel bare ett tusen kroner. Det er ikke mye for å slippe helvetes gru – for tid og evighet. Jeg hørte en liten stemme i mitt indre hviske: «Er du villig til å ta et steg i tro? Denne mannen er en original, men denne gangen vil jeg bruke hans originalitet til å fremme min plan.»

Formannen forespeilet oss en hotellsal som kunne ta nærmere 250 mennesker. Den ville kanskje bli litt for liten, men – OK, det ville kanskje gå bra. En lokal menighet skulle sende ned noen veiledere for å ta seg av de som ville bli frelst. En sanger skulle også komme for å ta seg av sang og musikk på møtet.

Kun 70 sitteplasser

Allerede to timer før møtet begynte folk å komme til hotellet. Sammen med formannen gikk vi for å ta en titt på hotellsalen. Da kom det første sjokket. Salen hadde kun 70 sitteplasser! Lederen mente at hotellet hadde sagt at salen tok over 200 sitteplasser. Men kvinnen i resepsjonen benektet det på det sterkeste, og lederen gav seg uten sverdslag. I full fart bar det ut til byens hoteller, men ingen kunne stille opp med en sal til to hundre på så kort varsel. Fortvilelsen var stor. «At jeg ikke undersøkte forholdene bedre før jeg dro,» sa jeg til min kone og vår journalist. Vi ble rett og slett nødt til å overlate saken til Gud og benytte oss av den lille møtesalen. Men vi kunne ikke la være å undres: «Gud, hva vil du med dette?»

Så gikk vi ned på møtet. Var det ikke det jeg tenkte! Salen var sprengt. Alle plasser var fylt. Folk stod og satt over alt der det var plass, på golvet, i gangen, i vinduskarmer og i en trapp. De stod som sild i tønne. Takk Gud for at ikke brannmesteren kom på møtet! Alle slapp gratis inn på grunn av manglende sitteplasser. Foruten formannen kom kun fem av selskapets medlemmer på møtet. De fem gikk hjem like etter at møtet var begynt. Sangeren overlot høflig sin stol til min kone. Mens predikanten selv måtte stå. Etter nydelige evangeliske sanger overlot den dyktige sangeren ordet til meg og gikk, for det var jo ikke sitteplass til ham. Ingen overhead og skikkelig fellessang, kun en sanger.

Jeg foreslo å ta en kollekt til vår stiftelse. Men der fantes ingen kollektkurv. En mann i salen ofret sin sorte skyggelue. Han foreslo å ta opp kollekten for oss med den. Men noe manglet – veilederne fra den menigheten vi hadde avtale med. Hvor var de? Hvem skulle ta seg av de nyfrelste? Problemene stod i kø.

Mange frelst og helbredet

Jeg forkynte evangeliet i typisk stil. Men du verden hvordan folk lyttet. De slukte det som ble sagt. En hellig stillhet la seg over salen! En mektig Guds Ånd rørte ved hjertene. Da frelsesinnbydelsen gikk ut, rakte om lag 45 mennesker en arm i været, og bad frelsesbønnen. Jeg tror faktisk at alle ufrelste i salen tok imot Jesus denne kvelden. 33 av dem kom fram og fikk frelseshefte. De oppgav sitt navn og sin adresse. Noen fra salen hjalp oss med å notere. De nyfrelste smilte og var glad for det viktige valget. Ingen klaget over å måtte stå eller sitte på golvet.

Helbredelsene kom på løpende bånd. Mange ble helbredet for en rekke sykdommer og plager.

Hotellmøtet ble avsluttet på den tiden da hanen galer, klokken halv sju om morgenen. Vellykket? Jeg er glad for at Gud minnet meg på å stole mer på ham enn det perfekte menneskelige møteoppsettet med fullkommen menneskelig kontroll, uten plass for et – «Gud hjelp oss, hva gjør vi nå?»

En annen ting lærte jeg: Vanlige folk er mer opptatt av det ekte enn det perfekte. Hjerte mer enn hjerne. Har vi noe å lære?


© 2017 Misjonen Jesus Leger. Kopiering av materiale fra dette nettstedet for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Fri oss fra det onde
(Bok)

365 løfter om Guds beskyttelse i vanskelige tider. En andaktsbok. Guds plan for endetiden

Denne hendige lille andaktsboken på ca. 380 sider inneholder 365 løfter om beskyttelse fra Bibelen, ett løfte for hver dag i året. I en verden hvor alt synes å gå i oppløsning med kriger, vold, kriminalitet og politisk usikkerhet, fins det kun én trygg ankergrunn for troen – Guds uforanderlige løfter om beskyttelse for sine barn. Gud kan ikke si noe og mene noe annet. Han står bak sine løfter om beskyttelse av sine egne når verden holder på å gå av skaftet.

Føler du deg utrygg i en høyst urolig verden, vil Svein-Magnes nye andaktsbok være med på å gi deg en trygg grunn under dine føtter. Gud er med gjennom alt!


Gi gave over internett

Ved bruk av mobiltelefon og kort kan du nå fort og enkelt støtt vårt arbeid.
Les mer

Klikk:
giengave.jpg

Takk for at du støtter arbeidet!

 

Gud vil at jordens folk skal kjenne ham som underets Gud:

Du er en Gud som gjør under. Du har kunngjort din styrke blant folkene.
Salme 77:15